Blaricum Music Festival brengt hoge kwaliteit naar Het Gooi

 

Gehoord: 5/7, Josef Špaček, viool & Itamar Golan, piano, Dorpskerk, Blaricum

Slotconcerten: 8/7 om 15.00 en 20.00 uur in de Vituskerk in Blaricum

 

Door Wenneke Savenije

Alweer is het violist en dirigent Peter Santa gelukt om topmusici naar het Groene hart van Nederland te halen voor de vierde editie van zijn Blaricum Music Festival, dat zich van 29 juni t/m 8 juli afspeelt in Het Gooi. In samenwerking met het Zwitserse Verbier Festival stelde Santa ook nu weer het Blaricum Music Festival Orchestra samen uit jonge professionele musici van over de hele wereld, dat de afgelopen dagen afwisselend werd gedirigeerd door Mathieu Herzog, Peter Santa, Rosanne Philippens (dirigent en vioolsolist), Barry Douglas (dirigent en pianosolist) en vanavond opnieuw door Mathieu Herzog. Tot de solisten behoorden o.a. cellist Alban Gerhardt, tenor Ian Bostridge en violiste Alena Baeva, die vanavond op het slotconcert in de Vituskerk het Vioolconcert van Beethoven speelt.

Zelf hoorde ik op de dag van de storm de Tsjechische violist Josef Špaček en de Israëlische pianist Itamar Golan de sterren uit de hemel spelen in de Dorpskerk, helaas maar voor een handjevol mensen. Alle afgewaaide takken op weg naar het door lommerrijk groen omringde kerkje, zullen een deel van het potentiële publiek ervan weerhouden hebben naar Blaricum te rijden. En zo kon het gebeuren dat twee sterren van wereldformaat excelleerden in een halflege dorpskerk, wat op geen enkele manier afbreuk deed aan hun bewonderenswaardige muzikale prestaties in sonates van Janácek, Stravinsky, Dvorak en Prokofiev.

 

 

 

 

Om met de pianist te beginnen: Itamar Golan (1970) is een muzikaal genie in het begeleiden, of beter gezegd inspireren, van grote violisten en cellisten. Hij speelde met o.a. Janine Jansen, Maxim Vengerov, Vadim Repin, Julian Rachlin en Mischa Maisky. Steeds weer weet hij met zijn muzikale originaliteit en unieke geestdrift musici uit hun comfortzone te halen. Golan zweept de solisten met wie hij samenwerkt op tot stoutmoedige passie, aanstekelijke bravoure en ongekende muzikale vrijheden, maar hij verleidt ze ook tot tedere intimiteit en zwoele sensualiteit. Die prikkelende eigenschappen hadden een verrijkend effect op het fraai gepolijste, soliede en uitgebalanceerde vioolspel van Josef Špaček (1986), die het komende seizoen artist in residence wordt bij het Residentie Orkest, waarmee hij de vioolconcerten van Dvorak, Beethoven en Berg gaat uitvoeren.  Na zijn opleiding in Praag studeerde Špaček o.a. viool bij Ida Kavafian en Jaime Laredo aan het Curtis Institute of Music en bij Itzhak Perlman aan de Juilliard School in New York. Al op zijn 19e werd hij concertmeester van het Czech Philharmonic, een baan die hij combineerde met zijn gestaag toenemende solo-optredens. Špaček won prijzen o.a. op het Elisabeth Concours 2012, de Michael Hill International Violin Competition 2009 en de Carl Nielsen International Music Competition 2008. Inmiddels is hij een veelgevraagd solist, die indruk weet te maken met zijn natuurlijke virtuositeit, zijn kernachtige en lieflijk stralende viooltoon en zijn vloeiende fraseringen.

 

 

 

 

Met het lichamelijke gemak van een goed getrainde atleet liet Špaček de Sonate voor viool en piano van Janacek in al zijn grilligheden openbloeien, waarbij Golan hem steeds weer aanvuurde om zijn muzikale fraseringen nóg dynamischer, evocatiever en expressiever te laten klinken. Dat verrijkte het kleurenpalet van de violist met verrassende momenten van doorleefde klankschoonheid, terwijl de inventieve Golan werkelijk alles uit de vleugel wist te halen waartoe het instrument in staat was. In het op de balletmuziek van zijn Le baiser de la fée geïnspireerde Divertimento van Stravinsky manifesteerden Špaček en Golan zich speels en gedreven als een gouden duo, maar pas in de Vier romantische stukken op. 75 van Dvorak kwam de violist optimaal tot zijn recht, omdat deze lieflijke en weemoedige muziek hem meer dan de andere werken de ruimte gaf om intiemere gemoedsbewegingen uit te drukken op zijn schitterende Guarnerius del Gesu. In de Sonate voor viool en piano van Prokofiev vlogen Špaček en Golan er weer in volle vaart vandoor, wat leidde tot een onstuimige en enerverende uitvoering op het hoogste niveau. Er volgden nog twee toegiften van Kreisler: Liebesleid en Liebesfreud, juweeltjes waarin Špaček excelleerde in klankschoonheid maar nog net niet helemaal overtuigde in persoonlijke zeggingskracht, alsof hij als kunstenaar nog een beetje te bescheiden is om zichzelf werkelijk met hart en ziel bloot te geven.

 

Wenneke Savenije

 

 

Let op: Vanmiddag om drie uur speelt het Trio Sora werken van Bonis, Boulanger en Brahms in de Vituskerk, waarna het Blaricum Music Festival 2023 wordt afgesloten met een Beethoven-programma, waarin topvioliste Alena Baeva het ‘concert der concerten’ zal spelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Info:

https://www.blaricumfestival.com

You May Also Like

Sabine Devieilhe en Mathieu Pordoy: een toonbeeld van verfijning en goede smaak

Groot omroepkoor magistraal in Zaterdagmatinee

Satomi Chihara houdt overtuigend pleidooi voor onbekende variaties van Lily Boulanger

Igor Levit onwennig in Bartok