Bloemlezing uit de Zwitserse koormuziek
Op initiatief van de SFEC Zwitserse federatie Europa Cantat en met ondersteuning van de Zwitserse korenbond SCA is bij Carus Verlag de verzamelbundel ‘Swiss Choral Music’ verschenen. De bundel bevat een bloemlezing van 28 beknopte koorwerken geschreven door overwegend in de tweede helft van de 20e eeuw geboren Zwitserse componisten.
Zoals de inleiding door editeurs Johannes Meister en Peter Secchiari meldt, is de Zwitserse koormuziek in het buitenland nauwelijks ontgonnen. Op het eerste gezicht lijkt het land ook wat dat betreft geïsoleerd. Dat bekende Zwitserse componisten zoals Arthur Honegger en Frank Martin zich elders vestigden, zal allicht hebben bijgedragen aan hun internationale doorbraak. Wat moeten we ons vandaag voorstellen bij Zwitserse koormuziek?
Als het aan de voorliggende bloemlezing ligt, is het beeld voornamelijk welluidend en merendeels behoudend. Slechts vier stilistisch sterk verschillende composities komen expliciet modern uit, daaronder de werken van de internationaal bekende Zwitsers Heinz Holliger en Beat Furrer. De meeste muziek valt stilistisch te scharen onder de Duitse en Franse tradities (van Debussy tot Boulez) met slechts een enkele Italiaanse slag (Chanson du soir van Michel Hohstettler) of close harmony invloed (Ivo antognini’s Quasi un incanto). In een land waar zoveel talen gesproken en klaarblijkelijk ook gezongen worden, hoeft zoveel diversiteit niet te verbazen. Reden waarom je via een QR code uitspraakvoorbeelden kunt beluisteren. Tenslotte zit er best wel wat dialect tussen en zowaar zelfs muziek in het Reto-Romaans!
Geen van de composities in deze bundel zal op een concert misstaan, zo blijkt uit de voortreffelijke cd opname die Carus bij dit album voegt. Zitten er ook echte pareltjes tussen? Dat hangt af van hoe hoog je de lat legt.. Beat Furrers Enigma III behoort ontegenzeggelijk tot de meest karakteristieke composities. Où quelque chose se mélange van Sara Bücher zoekt met mildere middelen ook een eigen klankidioom. Qua uitdrukkingskracht boeit het koraal Weischus dü? van Eugen Meier met verbluffend eenvoudige middelen. Ook effectief, naar Max Reger neigend, is Begreifen van Cyrill Schürch. Geen van deze werken heeft potentie om het stralend middelpunt van een programma te vormen. Toch maken al deze kleintjes samen een meer dan welkome introductie tot de Zwitserse koormuziek van pakweg de laatste 50 jaar.
Elger Niels
Swiss Choral Music
Choral Collection
Carus Verlag CV 2.305
ISMN M-007-30210-8