Griekse dirigente Stamatia Karampini schrijft meeslepende debuutroman

Ariadne & Dionysus

Juni 2018 hoorde ik de Griekse dirigente Stamatia Karampini voor het eerst dirigeren in Dublin. Ze was op tournee door Engeland en Ierland met topviolist Maxim Vengerov en het Würth Philharmonic Orchestra. Karampini dirigeerde enerverende uitvoeringen van de Ouverture Die Fledermaus van Strauss en Bruchs Vioolconcert met Vengerov als solist, waarna Vengerov zelf de Tiende symfonie van Sjostakovitsj leidde. Karampini bleek even overtuigend, expressief en charismatisch het orkest te bespelen, als Vengerov zijn viool. Van deze pittige dame gaan we nog veel horen, besloot ik tijdens dat concert…

Maar de pandemie gooide anderhalf jaar later roet in het eten. Multi-talent Karampini besloot de tijd te doden met het voltooien van haar roman Ariadne & Dionysus, waaraan ze al eerder begonnen was. Dat leidde tot een meeslepende fictieve roman, waarin de vrouwelijke hoofdpersoon een getalenteerde dirigente van tegen de veertig is, die fascinerende capriolen moet uithalen om haar rol in het muziekleven te vinden. Ze wordt de assistent van een wereldberoemde dirigent met het karakter van een weerwolf en houdt zich lange tijd staande zonder gezien te worden. Maar zelf neemt ze het muziekleven en alle musici die ze ontmoet waar met de scherpe blik van een roofvogel, die dwars door karakters heen kijkt en ze psychologisch ontleedt tot in de kleinste en soms gruwelijkste details.

Het is verleidelijk om bij bepaalde personages uit haar boek in te vullen voor wie ze model zouden kunnen staan. Het gaat om grote namen, maar die ga ik hier niet verklappen. En passant geeft Karampini een genadeloos en ontluisterend beeld van de vaak bedenkelijke dynamiek van het internationale muziekleven, waarin ego’s en commercie de toon zetten en waarin alles draait om de ‘survival of the fittest’. Maar er zijn uitzonderingen en zelfs de alcoholische weerwolf blijkt deep down een integer musicus en een goed mens te zijn, zodat het niemand zal verbazen dat de fictieve dirigente en hij uiteindelijk een relatie krijgen…

Al met al heeft Karampini een meeslepend boek geschreven, waarvan ze vorm en inhoud intelligent en met flair heeft neergezet in kleurrijke, eigenzinnige en fantasierijke taal. Er komt nog een tweede deel en dat is maar goed ook, want na de laatste bladzijde van Ariadne & Dionysus wil je maar al te graag weten hoe het verhaal verder zal gaan. Karampini de schrijfster doet niet of nauwelijks onder voor Karampini de dirigente, al is het te hopen dat ook zij met haar baton als toverstaf weer op de concertpodia van zich zal laten horen.

 

 

Info:

 

https://www.karampini.com/ariadne–dionysus.html

 

Bestellen:

 

https://www.amazon.nl/ARIADNE-DIONYSUS-modern-tale-English-ebook/dp/B095N978KF/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=ariadne+%26+Dionysus&qid=1621861128&sr=8-1

 

You May Also Like

Traditie en vernieuwing uit Marokko

Jaap van Zweden kent Bruckners Vierde Symfonie tot in de kleinste details

Klassiek op het Amstelveld is een waar muzieksprookje

Bedřich Smetana is de vader van de Tsjechische muziek