Met korting naar Maestro Jules Onthult Sjostakovitsj’ ”Leningrad”

AANBIEDING VOOR LEZERS, VOLGERS EN LIKERS VAN DE NIEUWE MUZE

Wilt u op 21 oktober 2019 voor slechts 25 euro per kaartje naar Maestro Jules Onthult Sjostakovitsj’ ”Leningrad” in de Grote Zaal van Het Concertgebouw, een concert dat tevens een ode aan de in de Hermitage tentoongestelde kunstenaar Willem van Genk, die zijn werk omschreef als ‘symfonieën die uit mijn hoofd komen’? Bestel dan een of meer kaartjes via de link
o.v.v kortingscode: MJ191021CO

Meer info:
Maestro Jules Onthult Sjostakovitsj’ ”Leningrad” in Het Concertgebouw

Maandag 21 oktober 2019
20.15 – 22.15 | Grote Zaal
Het Concertgebouw Amsterdam
Sjostakovitsj Zevende Symfonie “Leningrad”, een Hommage aan Willem van Genk
Op maandag 21 oktober onthult Maestro Jules het verhaal van de Zevende Symfonie van Sjostakovitsj “Leningrad” in een concert met toelichting. De aangrijpende muziek vol dubbelzinnigheden wordt uitgelegd door dirigent Jules van Hessen en uitgevoerd door het ruim 100 koppig Philips Symfonie Orkest.
Maestro Jules Onthult
Dirigent Jules van Hessen (Maestro Jules) maakt sinds 2015 klassieke muziek aantrekkelijk en toegankelijk voor iedereen door zijn ‘onthullingsconcerten’, waarin hij samenwerkt met een tal van orkesten, waaronder Het Gelders Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, het Noord Nederlands Orkest, het Residentie Orkest, het Philips Symfonie Orkest en Jules’ eigen Maestro Jules Orkest.
Het deel voor de pauze bestaat uit een informele uitleg door van Hessen met door het orkest gespeelde muziekfragmenten en ondersteunende beelden op een groot scherm. Na de pauze klinkt de indrukwekkende Zevende Symfonie van Sjostakovitsj zonder onderbreking, de beelden komen terug en u beleeft het Beleg van Leningrad en Sjostakovitsj’ aangrijpende verhaal met geheel andere oren.

Sjostakovitsj’ Zevende Symfonie “Leningrad”
Sjostakovitsj componeerde onder het schrikbewind van Stalin een krachtig document met daarin verschillende dubbele bodems. Zo zet hij Hitlers lievelingsmuziek om in een allesvernietigende Oorlogsbolero die zijn weerga niet kent. Maar uiteindelijk is de Leningrad symfonie noch een protest tegen Stalin, noch tegen Hitler, maar een monument tegen onderdrukking in de breedste zin van het woord.

Ode aan kunstenaar Willem van Genk
Deze uitvoering is een hommage aan Nederlands beroemdste outsider art – kunstenaar, Willem van Genk, van wie op 19 september de overzichtstentoonstelling WOEST opent in het Outsider Art Museum, gevestigd in de Hermitage Amsterdam. Klassieke muziek was een belangrijke drijfveer voor Van Genk; hij omschreef zijn eigen werk als “symfonieën die uit mijn hersens komen.” Hij was vooral gegrepen door de muziek en het gedachtengoed van Sjostakovitsj, die ageerde tegen alle vormen van onderdrukking.

You May Also Like

RIP Maurizio Pollini

Vanavond in Carré: TWOSET VIOLIN

Quirine Viersen organiseert Duinstreek Kamermuziek Festival 2024 van 21 t/m 24 maart 2024.

Indringend portret van compromisloze dirigent Kondrashin – 7/3 op NPO2 Extra