over-dit-nummer 1 – 2024
Els Swaab, de voorzitter van de Raad voor Cultuur, maakt zich zorgen over hoe PVV spreekt over kunst. In een interview in de Volkskrant verklaarde ze onlangs: ‘De PVV vindt dat kunst een luxegoed is, waar de maatschappij als geheel niet aan hoeft bij te dragen. Ieder voor zich moet maar uitmaken of hij er geld aan wil besteden of niet. Als de PVV aan de macht komt, zal kunst een van de eerste slachtoffers zijn. Terwijl kunst een merit good is, een waardevol product voor de samenleving als geheel, net als bijvoorbeeld onderwijs en wetenschappen.’
Als Geert Wilders het voor het zeggen krijgt stoppen alle kunst– en cultuursubsidies. Een angstaanjagend vooruitzicht, ook voor het klassieke muziekleven. Voeg daarbij de onlangs gepubliceerde lijst Tweede Kamermuziek met ‘favoriete nummers’ van de 150 Kamerleden die gekozen zijn tijdens de verkiezingen van 2023, waarop slechts vijf keer klassiek voorkomt en het einde der klassieke tijden lijkt nabij. Maar dankzij idealistische concertorganisatoren als Yasmin Hilberdink, die van 27/1 t/m 3/2 de vierde editie van haar Strijkkwartet Biënnale presenteert waarin dertig strijkkwartetten vanuit de hele wereld meer dan zestig concerten komen spelen in het Muziekgebouw aan ’t IJ, zal het muziekleven zich niet zomaar van tafel laten vegen. Want de klassieke muziek betekent voor sommige impresario’s en alle musici en muziekliefhebbers méér dan een ‘linkse hobby’ of een ‘luxegoed’. In de muziek draait alles om liefde en passie voor een wereld waarin schoonheid, integriteit, toewijding en kwaliteit de toon zetten. Muziek weerspiegelt niet alleen de menselijke geest maar ook de emoties. Muziek verbindt, biedt troost en geeft hoop. Muziek brengt mensen tot inzicht en rust. Muziek voedt de ziel. Laten we er ook in 2024 zuinig op zijn!
Wenneke Savenije