ww

Thomas Beijer volgt Marcel Baudet op als Artistiek Directeur YPF

Jubileumconcert 20 jaar Young Pianist Foundation

Kleine Zaal, Concertgebouw, 13/10 Amsterdam

Marcel Baudet

‘Twintig jaar geleden, op 6 september 1999, begon YPF met vier pianoconcerten uit alle delen van de wereld en na de pauze Lazar Berman, die de Schilderijententoonstelling speelde’, herinnert Marcel Baudet zich tijdens zijn afscheid als artistiek directeur van de Young Pianist Foundation: ‘Muziek en kunst in het algemeen is een droom, waardoor je kan ontsnappen aan de dagelijkse realiteit van gewelddadige, mensonterende gebeurtenissen. Misschien is dat omkeerbaar. In muziek komt het beste uit mensen naar voren. Het meest kostbare wat de mens heeft is schoonheid en daar draait uiteindelijk alles om bij het YPF. In 2022 zetten we een nieuwe stap in onze ontwikkeling: de YPF Piano Competition zal vanaf dan worden opengesteld voor alle Europese landen. Maar de kernmissie blijft Nederlands pianotalent op weg helpen naar een internationale carrière, met als kroonjuweel op alle prijzen die je bij de YPF kunt winnen de Grand Prix Youri Egorov. Schoonheid biedt bescherming tegen het barbarisme van de gewone werkelijkheid.’

In de zaal zit ook Thierry Baudet, die hartstochtelijk applaudisseert na deze idealistische toespraak van zijn vader. Klassieke muziek is zijn achterland en dat is te merken aan het enthousiasme waarmee hij luistert naar de zeven winnaars van het YPF Concours in de afgelopen jaren: Yang Yang Cai (winnaar 2019), Ramon van Engelenhoven (2015), Rosalía Gómez Lasheras (2013), Daniël van der Hoeven (2010), Thomas Beijer (2007), Nino Gvetadze (2004) en Hanna Shybayeva (2001). Helaas is Ramon van Engelenhoven ziek, maar in plaats van de beoogde Ma mère l’oie voor twee piano’s van Ravel met Yang Yang Cai, speelt Cai nu alleen El Albaicín van Albéniz en dat doet ze met een bewonderenswaardige instrumentale beheersing, muzikale flair en internationale allure. Na Cai weet de altijd elegante Nino Gevetadze het publiek te charmeren met haar persoonlijk gekleurde interpretatie van Chopins Scherzo nr. 2 op. 31 in bes. Thomas Beijer spreekt met opmerkelijke ernst en plechtigheid muzikale ‘woorden’ in de Vierde ballade van Brahms, waarna Daniël van der Hoeven in La Valse van Ravel een knap en nuchter staaltje pianistiek laat horen. Hanna Shybayeva, die net voor Naxos een cd heeft opgenomen met Beethovens Pianoconcerten 3 & 4 met het Utrecht String Quartet en contrabassist Luis Cabrera in een bewerking voor piano en strijkkwartet van Vinzenz Lachner, speelt met onstuimige eigenzinnigheid het Rondo Vivace uit het Vierde pianoconcert met het Utrecht String Quartet en Cabrera.

Thomas Beijer en Marcel Baudet

Na de pauze wordt een korte film vertoond van filmmaker David van Tijn (tevens kinderarts en secretaris van Stichting Muze Muziektijdschrift, uitgever van De Nieuwe Muze) in samenwerking met documentairemaker Paul Cohen: YPF – A JOURNEY TO EXCELLENCE, die een enthousiasmerend beeld geeft van alle inspanningen die YPF verricht om jonge pianotalenten op weg naar de top te helpen. Daarna laat Rosalía Gómez Lasheras met overgave horen dat ook Clara Schumann uitstekend kon componeren. Lasheras speelt haar Variaties op een thema van Robert Schumann op. 20 in fis met de juiste combinatie van doorleefdheid en ingetogenheid, want als Clara getuige uitspraken van haar pianoleerlingen ergens een bloedhekel aan had, dan wel aan uitvoeringen met ‘overdreven sentimenten’. Tot besluit vertolken Thomas Beijer en Nino Gvetadze virtuoos en vurig  de virtuoze Paganini Variaties van Lutoslawski, waarbij ze elkaar uitstekend aanvoelen. De hele avond maakt duidelijk dat YPF zich nu al 20 jaar lang met succes heeft ingespannen om niet alleen jong pianotalent, maar ook het Nederlandse muziekleven op een hoger plan tillen.        

Wenneke Savenije

Info: https://www.ypf.nl

Thomas Beijer, de nieuwe artistiek directeur van het YPF, op podcast Atelier Amsterdam:

Thomas Beijer, foto Koos Breukel

‘Piano is mijn metier, maar alle kunst interesseert me. Ik ben eigenlijk wel een beetje een Renaissanceman. Als je bijvoorbeeld Hemmingway leest, scherpt dat je geest en helpt dat ook bij pianospelen. We leven in een tijd van doorgeslagen specialisme, maar ik denk dat het goed is als je als uitvoerend musicus ook door andere kunsten laat inspireren. De focus ligt vaak teveel op het alleen maar perfect beheersen van je instrument. Mijn leraar Jan Wijn zei regelmatig: ga die film eens bekijken of lees eens dat boek. Daar heb ik veel aan gehad. Als artistiek directeur van de YPF verzin ik het repertoire en bedenk ik welke grote pianisten naar Nederland komen om in de jury te zitten. Daarbij zal ik zeker gebruik maken van de enorme ervaring en expertise van Marcel Baudet. Maar er is ook een algemeen directeur, en dat is maar goed ook want logistiek is niet mijn sterkste kant. Piano is een illusie instrument, dat kan klinken als een zanger, een fagot of een heel orkest… Je kan met een piano zoveel suggereren dat er eigenlijk niet is. Hoe dat precies werkt weet ik niet, het is pure magie. Neem de Vierde Ballade van Brahms. Daar zit een bepaalde wereld in die me onmiddellijk naar Duitse poëzie uit die tijd doet grijpen. Als ik die Vierde ballade speel hoor ik er als het ware woorden in. Gedichten van Heine bijvoorbeeld, en de liederen van Brahms. Hoe dat kan weet ik ook niet. Het zit hem in de frasering, de timing, je toucher…. Pianoliteratuur is oneindig, dat ervaar ik als een luxe. Als je een concert speelt ontstaat er een wisselwerking met het publiek. Alsof je het samen doet, dat is heel inspirerend. Op een concert moet je niet bang zijn voor een verkeerde noot of denken dat alles perfect gepolijst moet zijn. Zorg dat de muziek lééft en blijf communiceren, want daar draait het uiteindelijk allemaal om.’

Thomas Beijer debuteert in 2012 in de Serie Meesterpianisten in het Concertgebouw.

Info: https://www.thomasbeijer.com

Abonnees van De Nieuwe Muze abonnees kunnen het Jubileumboek YPF 2019 bestellen tegen een gereduceerde prijs.

You May Also Like

Bart Schneemann wint Blijvend Applaus Prijs

Thomas Prechal wint concours Cellobiënnale 2024

Vier ‘verboden’ cellisten

Danish String Quartet krijgt terecht een Edison en de Deens Léonie Sonning Muziekprijs