Anja Bihlmaier en het grote gebaar

Drie meesterwerken van drie tovenaars met de orkestklank staan dit weekeinde op de lessenaars bij het Residentie Orkest – Debussy’s Prélude à l’aprės-midi d’un faune, Maurice Ravels Pianoconcert voor de linkerhand en Nikolai Rimski-Korsakovs Shéhérazade. Gisteravond beluisterde ik het eerste concert in een reeks van drie, waarvan het tweede – vanavond in De Doelen, Rotterdam zonder het Pianoconcert van Ravel.

Chefdirigente Anja Bihlmaier gaf tijdens de Starter voorafgaand aan het concert aan dat ze de sterk uiteenlopende orkestklank van de drie werken als de grootste uitdaging ziet. Mij viel juist op dat het drieluik onder haar leiding eerder een gelijkluidend karakter kreeg: ruimhartig voor wat betreft de onderlinge gelijkheid en balans tussen de instrumenten en veelal vlezig van klank – niet alleen tijdens de alles overstemmende inzet van het koper in Rimski-Korsakov, maar ook in de pianissimi van Debussy.

Daar tegenover stond veel adrenaline, een soms bijna fauvistisch kleurenpalet en – zeker tijdens Shéhérazade – een rotsvaste grip op de grote boog. Er werd in dat laatste werk prachtig solospel geleverd. Niet alleen door concertmeester Lucien-Leonard Raiciof ,die voor zijn ravissant verfijnde verbeelding van Shéhérazade terecht bejubeld werd. Maar ondermeer ook klarinet en fagot leverden bijdragen van grote muzikaliteit. Zo karaktervol en kleurrijk vertolkt, kun je er zonder moeite een derde episode van Walt Disney’s Fantasia bij verzinnen. En ook tot het ontwikkelen je eigen voorstelling nodigde Bihlmaier het publiek ook tijdens de Starter uit.

Voor de pauze peurde de dirigente gretig in de overheersend macabere sonoriteit van Ravels Pianoconcert voor de linkerhand. De Koreaanse soliste Yeol Eum Son, was achterin de zaal lang niet overal even goed verstaanbaar boven het orkest – ook op plekken waar dat met een beetje meer dosering door Bihlmaier beslist mogelijk zou zijn geweest. De pianiste kwam niettemin voldoende goed uit de verf om een groot applaus in ontvangst te mogen nemen. Ze beantwoordde dit met Wittgensteins bewerking van de eerste prelude uit Das Wohltemperierte Klavier van Johann Sebastian Bach.

Het geheel belooft wat voor de komende concerten: vanavond in De Doelen, Rotterdam en op zondagmiddag op de thuisbasis Amare. Den Haag.

Elger Niels

 

Wilt u de digitale nieuwsbrief ontvangen? Meld u hier aan.

You May Also Like

Succesvolle afsluiting tournee Nederlands Studentenorkest in Het Concertgebouw

Een korte impressie van de Dag van de Franse barok

Hamelin: onopvallende pianoreus

Surinaamse opera uit 1906 herklinkt in uitverkocht Concertgebouw