Feestelijk openingsconcert Erato Festival

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Van Bach tot Brubeck’

Miranda van Kralingen (sopraan), Cor Bakker (piano), Teus Nobel (trompet)

Gehoord: 5 november 2021

 

Verbinding, harmonie, schoonheid en geluk, dat is wat het kleurrijk geprogrammeerde Erato Festival de bezoekers wil bieden. Want Nietzsche zei het al: ‘Zonder muziek zou het leven een dwaling zijn.’ Grote woorden in moeilijke tijden, waarin het virus opnieuw oplaait, het wantrouwen tegen de politiek rampzalige vormen aanneemt en de maatschappij steeds verder gepolariseerd raakt. Maar in de Bonbonnière in Meppel was er op vrijdagavond van dit alles niets te merken. Op de openingsavond van het Erato Festival, dat op initiatief van de Stichting Klassiek Drenthe met klassieke muziek ‘ouderwetse’ waarden als gastvrijheid en saamhorigheid wil stimuleren, overheersten speelplezier en hartverwarmende gezelligheid.

Sopraan Miranda van Kralingen, die in 2002 wereldberoemd werd in Nederland met haar schitterende uitvoering van Schuberts Ave Maria ter ere van het vijfentwintigjarige huwelijk van Koningin Beatrix en Prins Claus, zei het verschillende keren: ‘Wij zijn hier niet voor ons ego, we zijn hier om samen muziek te maken.’ Al heeft ze haar sporen in de wereld van de opera en het lied méér dan verdiend, en ook al maakte ze op radio en tv furore als de ‘acterende zangeres’, in Meppel besloot ze met frivole luchthartigheid haar fantastische stem in te zetten voor lichtere muziek uit verschillende genres. Jazz, chanson, cabaret, Van Kralingen draait er haar hand niet voor om en heeft er hoorbaar plezier in om muzikaal te experimenteren. Voeg daarbij een geweldige pianist als Cor Bakker, die een meester is in improviseren en begeleiden en die zelfs van de onbenulligste deuntjes nog iets bijzonders weet te maken met verrassende harmonieën en spannende ritmes, en de avond kan niet meer stuk. Als de eeuwig jonge zestigplussers Van Kralingen en Bakker dan óók nog in zee gaan met de veel jongere stertrompettist Teus Nobel, dan gebeurt er echt iets bijzonders.

In de door Van Kralingen en Bakker geestig aan elkaar gepraatte parade van populaire songs, chansons en cabaretliedjes – zoals ‘Girl von Ipanama’ van de Braziliaan Antonio Carlos Jobim, ‘Les Vieux Amants’ van Jacques Brel, ‘I was born to love you’ van Michel Legrand en ‘Take Five’ van David Brubeck – overheersten de liefde en de menselijke maat. Geen sterallures, geen elitair geneuzel, geen artistieke moeilijkdoenerij, maar gewoon lekker zingen en spelen, recht vanuit het hart. Teus Nobel sloot daar met zijn uitzonderlijk expressieve trompetspel naadloos bij aan. Hij laat zijn instrument niet schel schetteren, maar tovert er in zachte pasteltinten onverwachtste tederheid uit naar boven. Zijn hese en mysterieuze trompetspel kan ook ineens uit die omfloerste sensualiteit omhoogvliegen met fel gespeelde en virtuoze jazzriedels, waardoor Nobel muzikaal gezien al even veelzijdig en flexibel uit de hoek kwam als Van Kralingen en Bakker.

Puristen hebben zich wellicht afgevraagd waar Bach bleef, want het programma heette immers ‘Van Bach tot Brubeck’. De oppergrootmeester onder de componisten kwam er  in zoverre bekaaid vanaf, dat er geen werk van hemzelf klonk. Maar Bach klinkt door in alle muziek en hij stond bovendien centraal in het door wijlen Pieter Goemans – bekend van ‘Aan de Amsterdamse Grachten’ – geschreven lied ‘Bach bijvoorbeeld’, dat bekend werd in de uitvoering van Shirley Zwerus. Als groot Bachvereerder ben heb ik zijn ernstige noten op het feestelijke openingsconcert in het geheel niet gemist, want er viel al meer dan genoeg te beleven. Misschien wel het mooiste liedje van de avond was ‘Als je overmorgen oud bent’ van Jules de Korte, dat Van Kralingen en Bakker met ontroerende weemoed nieuw leven inbliezen. Nostalgie was de verborgen rode draad van de bonte avond.

Wenneke Savenije

Info:

 

De komende dagen speelt het Erato Festival zich muzikaal af op talloze locaties in Meppel, waaronder de Grote Kerk, Schouwburg Ogterop, de Engelenbak van Ogterop, minitheater Zael en in belangeloos beschikbare huiskamers (teneinde de intimiteit en buurtverbinding te stimuleren}. Het programma van het Erato Festival, dat plaats vindt van 5 t/m 7 november, is even gevarieerd en veelzijdig als het kleurrijke openingsconcert.  Miranda van Kralingen geeft een masterclass, Thea Derks houdt een lezing over vrouwelijke componisten, celliste Maya Fridman en het Ragazze Quarett brengen muziek vanuit de randstad, en zo valt er nog veel meer te beleven, zie voor info en programma https://www.zael.nl

 

You May Also Like

Ligeti’s Le Grand Macabre & Gavrylyuk met Antwerp Symphony Orchestra o.l.v. Elim Chan

Pianist Daniel Ciobanu is een geboren storyteller

Pianokwartet Corneille floreert in Kortenhoef

Elisabeth Leonskaja: groots in Schubert