Nathalia Milstein, Nikola Meeuwsen en Aidan Mikdad spelen vandaag en morgen in de 1e ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd Piano 2025 in Brussel
Brussel, 6 mei 2025, aanvang 15.00 uur en 20.00 uur, als livestream te volgen via https://koninginelisabethwedstrijd.be/nl/multimedia/
Door Wenneke Savenije
Gister ging in Brussel voor de 21e keer in haar roemrijke geschiedenis een editie Piano van het prestigeuze Koningin Elisabethwedstrijd van start, die zich van 5 mei tot en met 11 juni afspeelt in Flagey en het paleis voor Schone Kunsten. Uit maar liefst 289 pianisten van over de hele wereld tussen de 18 en 31 jaar oud werden 70 kandidaten geselecteerd, die tijdens de loting op 2 mei te horen kregen in welke volgorde ze in de 1e ronde in Flagey voor de vakjury spelen. Die kandidatenlijst is inmiddels bekend en te bekijken op: https://koninginelisabethwedstrijd.be/nl/wedstrijden-details-kalender-wedstrijdronden-seances/activiteiten/eerste-ronde-piano-2025/6480/
De vakjury
De procedure van de 1e ronde is als volgt: elke kandidaat bereidt een werk naar keuze voor, alsook het eerste deel van een sonate van Haydn, Mozart of Beethoven en vier etudes van Chopin, een van Liszt, een van Ligeti en een etude naar keuze, geschreven door een andere componist dan Chopin, Liszt en Ligeti. De keuze van de jury uit deze werken wordt 1 uur voor hun optreden aan de kandidaten meegedeeld. De presentatrice kondigt de volgorde van de werken aan. Onder de kandidaten bevinden zich twee Nederlanders: Aidan Mikdad (2001) en Nikola Meeuwsen (2002). Ook de zus van violiste Maria Milstein, de in Frankrijk wonende pianiste Nathalia Milstein (1995) die vaak in ons land optreedt, doet mee aan het Elisabeth Concours. Zij speelt als eerste van deze drie kandidaten vandaag (6 mei) in het middagblok van de 1e ronde een solorecital met werken van Haydn, Tsjaikovski, Chopin, Liszt, Ligeti en Rachmaninoff. In het avondblok van vandaag speelt Nikola Meeuwsen als laatste kandidaat een recital met werken van Beethoven, twee werken van Chopin, Liszt, Ligeti en Rachmaninoff. Morgen, op 7 mei, speelt Aidan Mikdad als derde kandidaat in het middagblok van de 1e ronde een bijzonder programma met solowerken van Beethoven, Horowits, Chopin, Liszt, Ligeti en Scirabin. Hun optredens zijn live te volgen via https://koninginelisabethwedstrijd.be/nl/multimedia/.
Na afloop zijn alle optredens uit de diverse rondes ook nog op video terug te kijken door naar de kandidatenpagina te gaan van de betreffende pianist, waarop in een mum van tijd video’s van hun optredens verschijnen, zie daarvoor o.a. de hierboven vermelde kandidatenlijst en/of kijk op https://koninginelisabethwedstrijd.be/nl/kalender/
Na de halve finale, die zich afspeelt van 12 t/m 17 mei, zullen de 12 uitverkoren finalisten een week worden afgezonderd in de Muziekkapel Koningin Elisabeth te Waterloo, waar ze geen contact met de buitenwereld mogen hebben. Daarna vindt van 26 mei t/m 31 mei de Grand Finale plaats. De Koningin Elisabetwedstrijd is o.a. te volgen op https://koninginelisabethwedstrijd.be/nl/multimedia/
Onder de eerste tien kandidaten die gister speelden op de openingsdag van het concours was wat mij betreft de begenadigde jonge Duitse pianist Robert Neumann (2001) de meest indrukwekkende kandidaat. Hij begon zijn recital met de Toccata in e BWV 914 van Bach, wiens noten hij doodernstig, in diepe concentratie en met een ontwapenende warme en doorleefde expressie over het voetlicht bracht. Ook in stukken van Haydn, Ligeti en Chopin wist hij meer te ontroeren dan de andere kandidaten, ook al speelden die alle negen eveneens voortreffelijk piano en hadden de meesten ook al aardig wat prijzen op hun naam staan. De beide Italianen op de eerste dag, Giorgio Lazzari (2000) en Davide Ranaldi (2000), lieten zich muzikaal zeker ook niet onbetuigd, Lazzari met heftige passie en Ranldi wat meer zangerig en ingetogen. De Tsjech Robert Bily viel op door zijn natuurlijke en ervaren muzikaliteit in werken van Beethoven, Liszt, Hamelin en Boulez. Onder de Aziaten maakte vooral Yutong Sun indruk met o.a. zijn opmerkelijk pure en stijlvolle vertolking van Haydns Sonate in B Hob. XVI:32. Het niveau van alle kandidaten lag sowieso opmerkelijk hoog dus het is de moeite waard om via de kandidatenlijst of het live muldtimediakanaal de verrichtingen van de verschillende kandidaten online te volgen, en dat geldt zeker voor Milstein, Meeuwsen en Mikdad!
Wenneke Savenije
Info:
www.koninginelisabethwedstrijd.be