over-dit-nummer-1-2023

Je zou het muziekleven kunnen vergelijken met een wilde tuin, vol bloemen en struiken die zich maar gedeeltelijk laten reguleren en cultiveren. Er zijn oude en nieuwe bomen, stekelige en weelderige struikgewassen, gestileerde heesters en wilde bloemen. Het basisprincipe is natuurlijke groei, die spontaan ontstaat, altijd in ontwikkeling blijft en veel vlinders, bijen en andere insecten aantrekt. En natuurlijk mensen, die de tuin komen bezoeken wanneer ze behoefte hebben aan schoonheid en ontspanning.
De Nieuwe Muze wil graag uw gids zijn in de kleurrijke ‘wilde tuin’ van het muziekleven, dat altijd in ontwikkeling is, een spiegel van de tijdgeest vormt en ruimte biedt aan alle muzikale trends, genres en stijlen uit heden en verleden. Door steeds weer andere planten en bloemen uit te lichten, willen we u informeren over wat er gaande is en u laten genieten van de rijkdom en veelzijdigheid van ons muziekleven. Of het nu oude of nieuwe componisten betreft, jong talent of bekende musici, kamermuziekensembles of orkesten.
In onze optiek zijn eigenlijk alle musici helden, want hoe zwaar het kan zijn om op een podium te staan kunt u lezen in het artikel over podiumangsten. Maar de Oekraïense pianiste Anna Fedorova timmert onbevreesd aan de weg, net als haar collega’s Leif Ove Andsnes en Caspar Vos, die Jong Talent op weg helpt in zijn Schiermonnikoog Festival.
Vanwege het Kurtág-festival In het Muziekgebouw aan ’t IJ besteden we aandacht aan de ‘moderne’ Hongaarse componist György Kurtág (1926), met wie cellist Stefan Metz – oprichter van het Orlando festival, de Nederlandse Strijkkwartet Academie en voormalig cellist van het Orlando Kwartet – bevriend is. Met het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds gaan we op zoek naar de mooiste Steinway en in het artikel over Ethel Smith wordt een lans gebroken voor de bijzondere muziek van een feministe van het eerste uur.
Zo groeit en bloeit er nog veel meer in dit eerste nummer van 2023, waarin we omwille van het beheersbaar houden van de sterk gestegen papier-, druk- en portokosten een begin maken met het verplaatsen van de Concerttips en de Cd-, Boek- en Bladmuziekrecensies naar onze website: www.denieuwemuze.nl, waarop we ook veel concertrecensies plaatsen. Graag danken wij hierbij ook onze abonnees voor hun ruimhartige donaties! Rest ons u een gelukkig, gezond en muzikaal nieuwjaar toe te wensen!

Wenneke Savenije

over-dit-nummer-2-2024