J.S. Bach – Klavecimbelconcert BWV 1054
G. Henle Verlag heeft de afgelopen jaren flink op Bach ingezet. Recent verschenen er edities van de Franse suites, klavierpartita’s, en van de klavecimbelconcerten. Die laatste bespreken we hier aan de hand van het derde concert. Dit concert werd net als de andere zes concerti uit de reeks niet oorspronkelijk voor klavecimbel geschreven, maar is een bewerking van het Vioolconcert BWV 1042.
Bij Henle ben je aan het juiste adres om voor een schappelijke prijs een aankoop van hoge kwaliteit te doen. Zowel de zakpartituur als het klavieruittreksel van Johannes Umbreit zijn van onberispelijke kwaliteit en goede leesbaarheid. Beide zijn voorzien van een slank voorwoord. Een iets prijzigere, maar uitgebreidere uitgave was misschien toch geen slecht idee geweest. Er zou namelijk een tweetal toevoegingen kunnen worden gedaan. Allereerst zouden duidelijke instructies over de uitvoeringspraktijk voor werken uit het barokrepertoire zeker geen overbodige luxe zijn. In het kritisch commentaar wordt bijvoorbeeld verwezen naar een aantal ongebruikelijke trillers die in de klavecimbelpartij voorkomen, zonder te vermelden hoe die dienen te worden uitgevoerd.
De tweede kwestie komt op het volgende neer: hoewel de notatie over het algemeen gemoderniseerd is, is in het Adagio de becijferde bas in de solopartij in stand gehouden – dat wordt zelf improviseren dus. Een optionele, uitgeschreven versie door een specialist, misschien gedrukt in kleine nootjes op de bovenste balk, zou voor de muziekliefhebber met minder specialistische kennis soelaas kunnen bieden. Deze toevoeging zou alleen in de pianoreductie kunnen verschijnen.
Wél beschikbaar zijn de vingerzettingen van Michael Schneidt voor de solopartij, die prima wegspelen. Als toetje had de reductie van het strijkorkest van soortgelijke vingerzettingen voorzien kunnen worden.
Melle Heij
G. Henle Verlag
Urtext HN 7382, ISMN 979-0-2018-7382-4 (studiepartituur)
Urtext HN 1382, ISMN 979-0-2018-1382-0 (klavieruittreksel)