Prijsvraag IL BOEMO: win een duoticket voor de film IL BOEMO over de Boheemse componist Josef Mysliveček

Bewonderd door Mozart, vergeten door de geschiedenis

Venetië, 1764. De Tsjech Josef Mysliveček (1737-1781) droomt van een carrière als operacomponist, maar in een stad vol talenten en gevestigde namen lijkt dat onmogelijk. Op zoek naar werk als violist komt hij in contact met een rijke jonge vrouw, die zorgt dat hij in salons kan spelen. Zijn echte kans doet zich voor wanneer hij de minnaar wordt van een markiezin. Zij leert hem zijn provinciaalse manieren af en introduceert hem in haar hedonistische kennissenkring. Getransformeerd krijgt hij een unieke opdracht: een opera componeren voor San Carlo, destijds het grootste theater van Europa. In een paar jaar tijd groeit Il Boemo (de Bohemer, de Italianen konden zijn naam niet uitspreken) vervolgens uit tot de productiefste en beroemdste componist van zijn tijd. De relatie met een getrouwde gravin betekent echter het begin van zijn onvermijdelijke ondergang.

Historisch drama Il Boemo van Petr Vaclav 14 december in de bioscopen

Vojtěch Dyk speelt de hoofdrol in Il Boemo van Petr Vaclav, een rijk aangekleed, historisch drama met prachtige muziek over het tragische leven van de achttiende-eeuwse componist Josef Mysliveček. Nu is hij vrijwel vergeten, maar destijds was hij de populairste operacomponist van zijn tijd en een grote inspiratie voor en vriend van de jonge Mozart. De film ging succesvol in première op het San Sebastian Film Festival, was de Tsjechische Oscarkandidaat en een Franse arthousehit: ‘A strong biopic that has something to say about musical creativity and opportunity, as well as the colourful lifestyle of 18th century Venetians.’

Prijsvraag Il Boemo:

In welke opera van Josef Mysliveček, bijgenaamd Il Boemo of Il divino Boemo, begon de samenwerking tussen de componist en de diva Caterina Gabrielli?

Stuur het juiste antwoord naar   onder vermelding van ‘Il Boemo’. Vergeet niet uw (mail)adres erbij te vermelden!

De eerste twee inzenders van het juiste antwoord krijgen een duoticket voor de film per mail toegezonden!

Info:

Imagine Filmdistributie brengt Il Boemo op 14 december uit in de bioscopen.

Win een cd van meesterpianist Piotr Anderszewski

Actie voor de Feestdagen! Geef 3x De Nieuwe Muze cadeau voor € 27,50!

MET KORTING NAAR PHILIPPE JAROUSSKY IN CONCERTGEBOUW OP 11 NOVEMBER

Lente Actie!