Yulianna Avdeeva vertolkt Sjostakovitsj en Chopin: recital van grote klasse

Yulianna Avdeeva, piano. Programma: Shostakovitch: fragmenten uit 24 Preludes en Fuga’s opus 87, Chopin: 24 Preludes opus 28. Martha Argerich Festival, 21 juni 2025, Laeiszhalle, Hamburg

Door Willem Boone

 

Aanvankelijk had pianist Ivo Pogorelich op zullen treden, maar hij moest vanwege covid afzeggen. Als vervanger trad pianiste Yulianna Avdeeva aan, die allereerst delen uit de 24 Preludes en fuga’s opus 87 van Shostakovitsj vertolkte. Zij speelde deze muziek van blad en deed dat op vaardige wijze. Er sprak gevoel voor structuur en stemvoering uit. Je moet ervan houden: de stemming is beurtelings somber, kil of morbide. Ik weet niet of ik de hele cyclus tijdens een concert had willen horen: het zou een al te zwartgallig gebeuren geweest zijn. Daar waar nodig was het toucher van de pianiste fel en hamerend en greep zij flink in de toetsen. Daardoor werd de klank soms grover en aan het eind zelfs meedogenloos.

 

 

Chopin

Behoort de cyclus van Shostakovitsj niet direct tot het geijkte repertoire, het omgekeerde geldt voor de 24 Preludes opus 28 van Chopin. Het is goed te begrijpen dat Avdeeva in 2010 winnaar van het Chopin-Concours in Warschau werd. Zij is een speler van grote klasse met gevoel voor poëzie, die staat voor een stevige, a-sentimentele Chopin. Mogelijk is zij niet het soort artiest dat komt tot geniale herscheppingen, zoals Daniil Trifonov die in hetzelfde jaar meedeed aan het Chopin-Concours en tot verbazing van velen ‘slechts’ derde werd. Hoe dan ook, haar Chopin stond voor kwaliteit en het was bepaald moedig (al was zij er zich misschien niet eens van bewust!) dat zij deze cyclus speelde, terwijl een van de grootste vertolkers ervan, Martha Argerich, in het publiek zat om te luisteren (en zich na afloop enthousiast toonde!).

 

 

Wunderbar!

Direct de inzet van nr 1 maakte al duidelijk dat zij de tempoaanduiding agitato letterlijk nam. Er waren tal van fraaie details in haar geprononceerde linkerhand, zoals een ‘golvende’ begeleiding. Met de lastige linkerhandpassages in nr 3 had ze geen enkele moeite. Haar lezing werd gekenmerkt door een no-nonsense aanpak en een beheerste pianistiek. Ze liet Chopin voor zich spreken en speelde diepe bassen. Die verzorgdheid bracht ze ook in een klein miniatuur als nr 7. De bekende ‘Regendruppelprelude’(nr 15) speelde ze in een tamelijk vlot tempo, waarbij ze het vuur niet te hoog liet oplaaien. Nr 16, die bij sommige pianisten ontaardt in een virtuoze etude, speelde zij snel, maar ze overdreef het niet. Ook nr 17 speelde zij vrij snel, waarbij de pedaaleffecten in de linkerhand, die voor een echo-effect zorgen, enigszins wegvielen. Met de lastige linkerhandbegeleiding van nr 19 had ze geen moeite. Bij zowel nr 22 als 24, waar Chopin drama voorschrijft, ging zij niet over de schreef. Haar spel bleef natuurlijk klinken en daarnaast is haar gebruik van rubato al even natuurlijk. Het leidde tot een lange ovatie, die zij beloonde met de Prelude in cis opus 45, eveneens van Chopin. Een prachtig, meditatief stuk dat in zijn ‘oneindigheid’ al enigszins herinnert aan de muziek van Wagner. Ook hier imponeerden haar legato, linkerhand en het verzorgde spel. Toen ze klaar was, riep iemand vanuit de grond van zijn hart: ‘Wunderbar!’ en dat is de beste manier om de indrukken die haar interpretaties hadden achtergelaten samen te vatten!

Willem Boone

 

 

Info:

https://www.elbphilharmonie.de/en/festivals/martha-argerich-festival/1349

https://www.avdeevapiano.com

 

Luisteren en lezen:

Reactie op  Avdeeva speelt 4e deel van de Derde sonate van Chopin op YouTube,

luister op  https://youtu.be/DgpBK3wPB0w?si=BwzuhCzwiVhYeBT5

‘In a time in which the world concert stage is crowded with fine pianists who display their esthetic values through many pyrotechnical stunts both musical and physical, I love Yuliana whose musical and visible offerings are always beyond reproach. She is in a class occupied only by herself. Superlative in every regard. Of course, I love the piano, a Steinway that seems to have always only the greatest pianist to play it. Brava, Yuliana! You create a class of your own.’

 

 

You May Also Like

De onnavolgbare zoektocht van Ivo Pogorelich

De Mozart van Nikola Meeuwsen sprankelt

Michael Kelly’s Nozze di Figaro in kamermuziekformaat

Ana Carmen Balestra: onthoud die stem!