Bernd Brackman subliem met Beethoven

Gehoord: 12/12/ 2021 Het Lichtruim, Bilthoven

Door Peter Schlamilch

Grote musici hebben het vermogen muziek te laten klinken alsof die op het moment zélf ontstaat, en juist dat is een van de vele talenten van pianovirtuoos Bernd Brackman, die afgelopen zondag de drie laatste, uiterst moeilijke pianosonaten van Beethoven vertolkte. De term pianovirtuoos doet hem eigenlijk te kort, want naast een fenomenale techniek geeft Brackman niet alleen een getrouwe weergave van Beethovens lastige partituren, maar weet ook de kern van het ‘grote verhaal’ van de componist over te brengen: het redden van de mensheid.

De geest van medemenselijkheid, wederzijds begrip, liefde en broederschap waarmee al Beethovens werken zijn bezield, wordt door Brackman uitgedragen op een vurig-lyrische, verhalende maar vaak ook mateloze toon, in de beste zin des woords. Een unieke, persoonlijke en geïnspireerde timing en opbouw, volle bassen en een perfecte stemvoering kenmerken zijn doorleefde voordracht van de drie sonaten die de pianist in één grootse beweging aan zijn gebiologeerde gehoor voorschotelde: het resultaat van vele jaren intense omgang met de eenzame Weense gigant, die zijn ‘grote verhaal’ door zo weinigen van zijn tijdgenoten begrepen zag, en door zijn cynische noodlot van steeds toenemende doofheid in een steeds groeiend sociaal isolement raakte…

Beethoven was een onverzettelijke non-conformist die de regels van de muziekgeschiedenis tartte en oprekte waar hij dat nodig achtte, en zo ook speelt Brackman zijn muziek: met een compromisloze eigenzinnigheid die absolute voorwaarde is om Beethoven te kunnen vertolken levert de pianist een titanenstrijd met deze drie monumenten in de muziekgeschiedenis, en… overwint! Voluit, risicovol en zonder blad voor de mond te nemen verdedigt hij Beethovens meesterwerken met zijn leven, en het leek of de geplaagde componist even zelf in Bilthoven vertoefde. Zij die het voorrecht hadden erbij te mogen zijn maakten een diepe buiging voor niet alleen Beethoven, maar ook voor meesterpianist Brackman.

You May Also Like

Winteravonden aan de Amstel bracht muzikale warmte in sombere tijden

Von Eckardstein beweegt zich met gemak in verschillende stijlperiodes

Winteravonden aan de Amstel succesvol van start

Ligeti’s Le Grand Macabre & Gavrylyuk met Antwerp Symphony Orchestra o.l.v. Elim Chan