Chopin Festival in Amsterdam

 

Gehoord in de Uilenburgersjoel te Amsterdam: 21-24 oktober 2021.

Door Olga de Kort

Drie jaar geleden kondigde Chopin Stichting Nederland haar eerste festival aan, met als doel de Poolse componist dichter bij het publiek te brengen en de kennis van zijn muziek te vergroten. Na twee boeiende edities in Den Haag en Groningen, met gevarieerde programma’s die interessant waren voor zowel Chopin-liefhebbers als het brede publiek, werd het duidelijk dat het festival zijn doel ruimschoots heeft gehaald en daarmee zijn plaats op de festivalkaart van ons land zeker verdiend. Door de lockdown moest de derde editie worden uitgesteld, met als resultaat dat deze pas aan het eind van oktober dit jaar in Amsterdam kon plaatsvinden. Het thema ‘Chopin en quarantaine’ klonk zeer herkenbaar en actueel in deze tijd en sloot goed aan op de beleveniswereld van de hedendaagse luisteraar. De Uilenburgersjoel als concertzaal bood een sfeervolle locatie waar ook de expositie van jonge Poolse kunstenaars onderdak kon vinden.

Het openingsconcert legde meteen de lat hoog. Pieter Wispelwey, die aanvankelijk aangekondigde Quirine Viersen verving, speelde samen met Clara Biermasz de meest warmbloedige en emotioneel geladen Cellosonate van Chopin die de luisteraar zich kon wensen. Biermasz zelf voegde daar nog een selectie uit Preludes opus 28 aan toe, die met hun warmte en dromerigheid uitstekend bij de feestelijke en lyrische sfeer van de avond pasten. De volgende dag vormde de pianiste een duo met de schrijver Jan Brokken, die over de Poolse ambassadeur graaf Tadeusz Romer en zijn hulp aan Pools-Joodse vluchtelingen vertelde. Dankzij Biermasz’ expressieve, fijngevoelige, elegante en poëtische spel kreeg Chopins muziek een volwaardige plaats in het verhaal. Mazurka’s, nocturnes en polonaises werden veel meer dan slechts een muzikale omlijsting met bijpassende klankillustraties, ze voegden als het ware een extra laag aan dramatiek en verhevenheid toe aan dit toch al aangrijpende verhaal.Stark & Linnemann Trio, Juan Pedro Garcia Oliva, Joanna Rozewskaj

Totaal andere klanken begroetten de bezoekers van het concert met Stark & Linnemann Trio, dat een geheel eigen kijk op Chopins muziek heeft. Bij romantische klanken van deze componist verwacht men niet meteen traditionele jazz of opzwepende Latijns-Amerikaanse ritmes, maar toch bleken deze uitstekend bij Chopin te passen. Het ensemble maakt geregeld uitstapjes naar de klassieke muziek en komt keer op keer met verassende versies van Moessorgski, Beethoven en Chopin. Op de derde festivalavond in Amsterdam werd de luisteraar getrakteerd op het ware klankfeest dat Chopins Cellosonate opus 65 op een onverwachte en zeer interessante manier liet klinken.

Het afsluitende concert werd een echte ode aan de veelzijdigheid van Frédéric Chopin. In het voorprogramma liet de Amsterdamse Conservatoriumstudent Juan Pedro García Oliva een energieke, technisch en dynamisch goed uitgebalanceerde Fantasie in f opus 49 horen. verzorgde de Poolse pianiste Joanna Różewska een volwaardig Chopin-recital met zowel beroemde Mazurka’s uit opus 30, Ballades opus 23 en 38 en de virtuoze Variaties op “Là ci darem la mano” opus 2 als een minder bekend deel uit de oorspronkelijk voor piano en orkest geschreven Fantasie over Poolse volksliederen opus 13. Met haar zachte en delicate aanslag, milde dynamiek en gracieus en mooi afgeronde muzieklijnen was ze op haar best in lyrische composities waar melancholie en weemoed de boventoon voeren. Maar ook Różewska’s Andante spianato et Grande Polonaise brillante, naast de bovengenoemde Variaties, maakten veel indruk door technisch onberispelijk, virtuoos en dynamisch spel.

 

De derde editie van het Chopin Festival presenteerde een gevarieerd en voor de muziekliefhebber aantrekkelijk programma dat veelzijdigheid van Frédéric Chopin door veelzijdige musici met passie en bevlogenheid in beeld bracht. Alles klopte bij dit festival, van idee tot realisatie, waardoor de verwachtingen van het publiek waar konden worden gemaakt en zelfs werden overtroffen.

SONY DSC

Info: https://www.chopinstichting.com/chopinfestival

 

 

You May Also Like

Katia en Marielle Labeque in magische en holle muziek

Napels – Elektra verzuipt in trage tempi

  Nikola Meeuwsen benadert Mendelssohn als fijnzinnige kamermuziek

Wereldpremière Techno IV – Concert voor Piano en Orkest van Karen Tanaka