over-dit-nummer-6-2024

 

Wassily Kandinsky (1866- 1944), de vader van de abstracte kunst, liet zich inspireren door muziek en schilderde tussen 1907 en 1910 zijn eerste abstracte doeken. Maar twee kunstenaars gingen hem voor: de Fransman Paul Cézanne (1839-1906), die vanaf 1904 abstracte landschappen schilderde, en de veel minder bekende schilder én componist Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911) uit Litouwen, voor wie klanken beelden waren en beelden klanken. Zijn Fugue wekt associaties met kerst, maar hoe het echt zit leest u in Muziek & Kunst. Nog één keer sluiten we aan bij de Cello Biënnale d.m.v. een interview met de Azerbeidzjaanse componiste Franghiz Ali-Zadeh, wiens Music for Cello & Strings op 6/11in wereldpremière gaat, uitgevoerd door topcellist Kian Soltani en AmsterdamSinfonietta in het Muziekgebouw aan ’t IJ. We staan stil bij de tachtigste verjaardag van eeuwig energieke Ton Koopman en zoemen met Hannes Minnaar in op de 24 Preludes en fuga’s van Sjostakovitsj. Frank Delange vertelt over zijn stuk voor piano en vier hoorns en Eleonore Pameijer over het Festival Forbidden Music Regained, dat op 30/11 plaatsvindt in het Conservatorium van Amsterdam. We zetten sopraan Elisabeth Hetherington, winnares van de Nederlandse Muziekprijs, in het zonnetje en de bekende oud-politica Winnie Sorgdrager waarschuwt voor te veel calvinisme in de cultuursector. Hedendaags komt aan bod met artikelen over Brigitta Muntendorf en Rozalie Hirs, jazz in de persoon van Art Tatum, misschien wel de grootste pianist ooit. Met het verhaal Die Harfe van Klaus Mann en het interview met Iris Hond, die ieder jaar een kerstdiner voor daklozen organiseert, brengen we u al een beetje in de kerstsfeer. Rest ons u alvast een fijne en muzikale Kerst en een goede jaarwisseling te wensen! 

Wenneke Savenije 

You May Also Like

over-dit-nummer-5-2024

over-dit-nummer-3-2024

over-dit-nummer-2-2024

over-dit-nummer 1 – 2024