In Zeist gebeuren mooie dingen …

Lenteconcert 2024

Viride Kwartet – Avri Levitan altviool

Donderdag 18 april, 20.15 uur

Grote Kerkzaal Evangelische Broedergemeente, Zeist

Zeister Muziekdagen & Musethica

Het ensemble was al een aantal keren te gast bij de Zeister Muziekdagen: het veelgeprezen Viride Kwartet. Onder aanvoering van altviolist Avri Levitan, tevens directeur en medeoprichter van Musethica, speelt het kwartet in dit Lenteconcert werken van Beethoven, Mendelssohn en Oscar van Hemel. Vorige zomer nam het Viride Kwartet afscheid als Quartet-in-Residence, maar gelukkig keert het kwartet terug op 18 april. Viride treedt graag op tijdens de Musethica-week in besloten kring, maar draait zijn hand ook niet om voor een gezamenlijk concert met het wereldberoemde Jerusalem Quartet. Het Lenteconcert vormt de afsluiting van de Musethica-week in Zeist, en is de opmaat naar het Zomerfestival van de Zeister Muziekdagen in augustus.

Programma Lenteconcert 18 april

Ludwig van Beethoven – Strijkkwartet op. 59 nr. 1

Oscar van Hemel – Strijkkwartet nr. 4 (1953)

Felix Mendelssohn – Strijkkwintet nr. 2, op. 87

Viride Kwartet

Het Viride Kwartet bestaat uit Salomé Bonnema en Nadia ten Kate (viool), Sedna Heitzman (altviool) en Jurre Koopmans (cello). De leden werden al op jonge leeftijd vrienden tijdens hun periode aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Het kwartet nam deel aan internationale festivals als het Orlando Festival, Zeister Muziekdagen, Festival Jong Talent te Schiermonnikoog en festivals in Zwitserland, Spanje en Italië.

Het kwartet behaalde diverse prijzen, waaronder de tweede prijs tijdens het Prinses Christina Concours, en onlangs vielen violiste Salomé Bonnema en altvioliste Sedna Heitzman in de prijzen tijdens het Nederlands Vioolconcours en het Altvioolconcours.

Het Viride Kwartet werkte samen met bekende musici als Anna Fedorova, Dana Zemtsov, Daniel Rowland, Cuarteto Quiroga, het Matangi Quartet en het Jerusalem Quartet.

Het kwartet speelt graag muziek van Nederlandse componisten, waaronder Willem Pijper, Leo Smit en de Nederlands-Vlaamse Oscar van Hemel. Tijdens het (Un)Heard Music Festival 2021 speelde het nieuw werk van Kate Moore.

Musethica

Festival de Zeister Muziekdagen doet meer dan het organiseren van concerten: talentontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid behoren eveneens tot onze doelstellingen. Daarom werken we graag samen met Musethica, een internationale organisatie met een unieke trainingsmethode voor jong, muzikaal talent.

In de week voorafgaand aan het Lenteconcert organiseren wij wederom een serie besloten Musethica-concerten in sociale instellingen zoals verzorgingshuizen, instellingen voor mensen met een fysieke of psychische beperking, vluchtelingencentra en vrouwenopvanghuizen. Als directeur en medeoprichter is altviolist Avri Levitan nauw betrokken bij deze concerten. Met de Musethica-concerten tonen we onze sociale betrokkenheid: muziek presenteren aan publiek dat vaak niet in staat is concerten te bezoeken. De geselecteerde jonge musici geven deze concerten samen met wereldberoemde docenten. ‘Leren door te doen’ is het motto, waarbij ze goed leren aanvoelen en direct zien hoe verschillend publiek op hun muziek en spel reageert.

Musethica werd geïntroduceerd in Nederland tijdens de Zeister Muziekdagen 2019, en sindsdien is het festival in Zeist de Nederlandse partner van Musethica.

Meer info: www.musethica.org

35 Jaar Zomerfestival Zeister Muziekdagen – 17 t/m 31 augustus 2024

Het Zomerfestival van de Zeister Muziekdagen vindt dit jaar plaats van 17 t/m 31 augustus. Het wordt een jubileumeditie, want het festival bestaat nu 35 jaar! Met ook dit jaar weer prominente kwartetten als Quatuor Ébène, het Belcea Quartet, Pavel Haas Quartet, Quatuor Modigliani, Barbican Quartet, Ruysdael Kwartet, het Jerusalem Quartet en het ADAM Quartet – ons nieuwe Quartet-in-Residence. Verder muzikale gasten als Rembrandt Frerichs, Frank Groothof, Miguel da Silva (altviool) en Jean-Frédéric Neuburger (piano).​​

Info: www.zeistermuziekdagen.nl