Nederlands Blazerensemble omarmt Carina Vinke met Richard Strauss

Voor een uitverkochte Nieuwe Kerk in Den Haag speelde het Nederlands Blazers Ensemble afgelopen dinsdag het programma ‘Vier Letzte Lieder’ met daarin centraal het gelijknamige ultieme opus van Richard Strauss. Nadat artistiek leider Bart Schneemann zijn publiek met een karakteristieke mengeling van ernst en ironie ‘sterkte’ had gewenst bij het doorstaan van dit programma ‘van afscheid’, ging het licht uit en werd de coda van Im Abendrot vanuit de duisternis en een enkele bastoon traag opgebouwd terwijl de instrumentalisten bij plukjes binnen kwamen en op de zorgvuldig opgebouwde scène iPads en schemerlampjes aangingen. Willem van Merwijk maakte een bijzonder succesvol arrangement waarin de afzonderlijke Vier Letzte Lieder doorspekte met instrumentale arrangementen pianowerken en liederen met vroege opusnummers. Daarbij kon misschien niet overal de symbolische connotatie van Strauss’ eigen orkestratie behouden blijven, maar het prachtig mengende ensemble deed de afgewogen balans alle denkbare eer aan.

Alt-mezzo Carina Vinke bleek daarbij een geslaagde keuze. Haar warme timbre straalt met een diep nostalgieke gloed. Misschien trof ze niet elke noot in de kern, maar wel in het hart. En zo moet het zeker ook zijn. Tussen de soliste en de instrumentalisten versmolt de klank als in eindeloze verten; steeds verder uit perspectief kwijnend met daarin besloten het besef dat afscheid juist liefde voor het voorbije aanwakkert. Van Merwijks verbinding tussen het vroegere en latere werk, toonde aan dat over de hoopvolle verwachting van het prille licht in een vroeg lied als Morgen de schemer van Im Abendrot hangt.

Het muisstille publiek kreeg in antwoord op hun opgelucht applaus een uitgelaten concentraat uit Till Eulenspiegels lustige Streiche voorgeschoteld, waarbij het zelfs nog een enthousiaste vocalise van Vinke cadeau mocht krijgen. Gezien het programma zonder pauze werd gespeeld, was er ruim gelegenheid om na afloop een drankje nuttigen onder het genot van in kleine bezetting vertolkte Entarte Musik, die door Schneemann als Wiedergutmachung werd aangekondigd. De rol die Richard Strauss in het Derde Rijk enerzijds opgedrongen kreeg, maar anderzijds niet weigerde, wordt de componist klaarblijkelijk nog altijd nagehouden. Misschien wordt het toch eens tijd om ook die fouten milder en met meer afstand te beschouwen.

Elger Niels

Foto: PR © Hans Hijmering

Voor de laatste uitvoering van dit programma vanavond in de Junushoff in Wageningen zijn volgens de website van het Nederlands Blazers Ensemble – bij het posten van deze recensie – nog kaarten beschikbaar.

You May Also Like

Vurige Nederlandse première voor Alexander Kastalsky’s Requiem

Oprechte emotie en vuurwerk bij Nederlands Philharmonisch Orkest

Hedendaags en vernieuwend heeft vele gezichten op het Holland Festival

De onnavolgbare toewijding van Grigory Sokolov