over-dit-nummer-3-2024

 

Met dit extra dikke nummer van De Nieuwe Muze luiden wij de lente uit en de zomer in. We brengen een eerbetoon aan Hans van den Boom, die na dertig jaar moest stoppen met zijn inspirerende radioprogramma Spiegelzaal, voorafgaand aan het Zondagochtendconcert, maar van wie we zeker nog wel zullen horen.
Twee fantastische pianistes passeren de revue: de Italiaanse Beatrice Rana en de Franse Nathalia Milstein. De Argentijnse fluitiste Florencia Goméz gaat in op de geschiedenis van haar barokfluit en zoemt in op het project ‘Amsterdam 1850’.
Celliste Mayke Rademakers filosofeert over haar bijzondere keuzes en dirigente Loes Visser, oprichter van Het Britten, vertelt hoe het is om een vrouwelijke dirigent in Nederland te zijn. Violist Daniel Rowland maakt naar aanleiding van het 20-jarige jubileum van zijn Stift Festival in Twente plannen voor de toekomst en pianist Christopher Devine doet verslag over zijn lessen bij Maria João Pires.
Stephen Westra vertaalde de overpeinzingen van de legendarische pianist en dirigent Edwin Fischer (1886-1960). Thea Derks bespreekt een meesterlijke opera van Louise Bertin (1805-1877). En als opmaat tot het Mahler Festival 2025 in Het Concertgebouw in Amsterdam gaat Wim Markus in op Mahlers symfonieën.
Extra aandacht besteden we aan alle zomerfestivals die de komende maanden de revue zullen passeren, tot we in september weer met ons volgende nummer uitkomen. Hopelijk blijft u ons lezen en steunen, want zonder abonnees kan ons blad niet blijven bestaan. Voor u ligt een editie die even gevarieerd en kleurrijk is als een zomerse bloementuin. Rest ons u bij voorbaat een fijne en muzikale zomer toe te wensen!

Wenneke Savenije

 

You May Also Like

Muze van Zuid doorbreekt verwachtingspatronen

over-dit-nummer-5-2024

Op het Bruckner Casco Festival reflecteren hedendaagse componisten op Bruckners symfonieën

Chansonnier Philippe Elan: ‘In Nederland voel ik me Frans en in Frankrijk Nederlands’