Robert Schumann – Carnaval opus 9

Op basis van de Neue Schumann Gesamtausgabe presenteert Wiener Urtext Edition een uitgave van Robert Schumanns Carnaval. De componist zelf twijfelde over het incorporeren van tien delen die we uit de eerste Duitse editie kennen. De (net iets eerder verschenen) Franse editie stoelt op een grondige revisie en zou op verschillende punten als alternatieve versie kunnen worden opgevat. Toch is dit niet gebruikelijk. Ook deze nieuwe Urtext gaat uit van de Duitse editie die in augustus 1837 bij Breitkopf & Härtel verscheen en die ook door Clara Schumann als uitgangspunt werd genomen voor haar eerste editie van de pianowerken van haar echtgenoot.

Het verbaasde daarom niet dat de ter vergelijking door mij uit de kast getrokken, Urtext uitgave door G. Henle Verlag weinig verschillen met deze nieuwe Urtext laat zien. Opvallend is wel, dat het achterin opgenomen tekstkritisch commentaar door editeur Michael Beiche, bij gebruikmaking van dezelfde twee eerste drukken, in veel gevallen andere aspecten van deze beide bronnen uitlicht. Zodoende lezen beide commentaren soms als een zoekplaatje – terwijl de som in principe wel overeenkomt.

Ook verschillend zijn de vingerzettingen, die in nieuwe editie door Wiener Urtext Edition zijn toegevoegd door Tobias Koch. Diens achtergrond als bespeler van historische piano’s zal daarbij allicht hebben meegespeeld. Toch verraden sommige vingerzettingen ook een modernere insteek, die minder orthodox omgaat met het vermijden van het gebruik van de duim op de niet geaccentueerde noten binnen een melodische frase. Smaak en overtuiging zullen daarom voor sommige kopers doorslaggevend zijn bij de aanschaf. Een overzichtelijke bladspiegel, goede papierkwaliteit en haarscherpe druk strekken in ieder geval tot aanbeveling.

Elger Niels

Wiener Urtext Edition UT 50206
ISMN 979-0-50057-434-7

You May Also Like

Antonin Dvorak – Suite opus 98

Richard Strauss – Don Quixote

Gustav Mahler – Symphonie Nr. 9

Fanny Hensel – Ostersonate