Struinen door Beethovens fantasie

Beethoven Trilogy 1 – Fantasia
See Siang Wong, piano
ORF Sinfonieorchester
Wiener Singverein
Leo Hussain

In co-productie tussen de Zwitserse en Oostenrijkse omroep werden de opnamen gemaakt voor een nieuw album van (de deels in ons opgeleide) pianist See Siang Wong, die inmiddels domicilie in Zwitserland heeft.

Deze eerste productie uit een aan Beethoven gewijd drieluik belicht werken waaraan de componist het woord ‘fantasie’ toekende – de beide Pianosonates opus 27 Quasi una fantasia, de zelden vertolkte Fantasie opus 77 voor piano solo en de tegenwoordig beter bekende Koorfantasie opus 80.

See Siang Wong presenteert opvallend lichtvoetige, helder gearticuleerde lezingen, die, nadrukkelijk georiënteerd vanuit de harmonische verbanden, een analytisch licht op de kleinere en grotere vorm werpen. De sterke cadans van zijn spel garandeert een scherpe timing, die Beethovens anti-metrische vondsten en tegendraadse harmonieën goed laat uitkomen zonder daarbij de gewoonlijk met deze componist geassocieerde barsheid of boertigheid te frequenteren.

Het soloprogramma werd fraai vastgelegd in de veelgeprezen Zürichse Radiostudio. See Siang Wong kiest ervoor de Pianosonate opus 27 nr.1 als tweede te programmeren, maar juist met dit werk en met de Fantasie opus 77 heeft hij een opmerkelijke affiniteit, die schuilt in de eerder beschreven scherpzinnige lichtvoetigheid. Niettemin krijgt ook de beroemde Mondscheinsonate opus 27 nr.2 een alleszins waardig pleidooi. Gedurende het hele eerste deel houdt de pianist het rechterpedaal ingedrukt – waarbij een kruissnarige Steinway de harmonieën toch aanzienlijk meer door elkaar laat lopen dan de parallel besnaarde instrumenten uit Beethovens tijd. De finale is niet alleen ‘Presto’, maar door verhaastende zestienden ook echt ‘agitato’ uitgekomen.

In de Koorfantasie opus 80 raakt See Siang Wongs sprankelende, blijmoedige aanpak aan het ländlerische. Zelfs een heus ‘Alla Turca’ maakt zich een ogenblik los. Meer dan bij andere vertolkingen valt op hoe spaarzaam de componist grote orkesttutti inzet, zodat de participatie van het koor aan het slot als een heuse verrassing komt. Een beetje jammer is wel dat de opnametechnici van de Oostenrijkse omroep het koor zo naar voren plaatsen dat je het zaaleffect van zo’n zorgvuldige opbouw tussen de luidsprekers minder goed kunt waarnemen. Maar op zo’n zorgvuldige productie is dat een klein smetje, waaraan de luisteraar zich, desnoods na enige gewenning, allicht niet zal storen.

Elger Niels

RCA Red Seal 194398005 12

You May Also Like

Robuust en gloedvol betoog

Gewandhausorchester in topvorm

Renaud Capuçon vertolkt Elgar

Instrumentale liefdesduetten