Mozart – Minore

Mozart – Minore
See Siang Wong, piano
Southwest German Philharmonic
Philipp von Steinaecker

Mozarts beide Pianoconcerten in mineur KV 466 en KV 491 behoren tot de hoekstenen van het ijzeren concertrepertoire. Wat dat betreft begeeft de in Nederland opgeleide pianist See Siang Wong zich tussen aanzienlijke concurrentie met de koppeling van deze concerten en het alom bekende Adagio KV 540 voor pianosolo. Met zeer uiteenlopende opnamen door een wild boeket grootheden van de hoogste orde ontkomt een recensent niet aan de confronterende vraag wat dit album nog toevoegt.

Op zichzelf beschouwd zijn muziek, koppeling en vertolking echter bijzonder te waarderen. Extremen worden gemeden, waardoor er ruimte is voor een ‘Wienerische Gemächlichkeit’, die voldoende ‘Sturm und Drang’ behoudt om nergens in ‘Gemütlichkeit’ te vervallen. Heel goed past de voor liefhebbers direct te herkennen klank van de geselecteerde Bösendorfer 225 – die tussen de populaire 200 en gespierde 275 in ons land een onderschat raspaardje is. Juist de wispelturige, ietwat dwarse balans heeft een sterk raakvlak met deze muziek. Dit instrument moet je als pianist dan ook echt zelf de sporen geven. En daar zit ook de uitdaging die See Siang Wong met verve aangrijpt. Het koersvaste orkest komt daarbij minder subtiel uit. De voor Mozart zo belangrijke houtblazers zijn onderling niet altijd even mooi in balans en het einde van frasen mist bij de strijkers meestal net de dansante draai.

See Siang Wong strooit in KV 466 enthousiast met versieringen – heerlijk natuurlijk, maar soms zou er meer met minder kunnen. Mozart kan zo raak in zijn essentie zijn, dat je meer noten juist kunnen afleiden van het onvermijdelijke. Smaakvol en interessant is de keuze voor cadensen van Philipp Karl Hoffmann in KV 491 en Johann Nepomuk Hummel in KV 466. Beiden hebben Mozart gekend. Hun werk is stilistisch dan ook beslist geloofwaardig.

In het Adagio KV 540 komen pianist en instrument het beste uit de verf. Finesses zijn zonder het orkest dan ook veel beter te horen. En opmerkelijk genoeg roepen deze niet zozeer de sonoriteit van de vleugel, maar klank van strijkers op.

Elger Niels

RCA 19075917322

 

You May Also Like

Jubilerend ensemble Les Siècles op de bres voor onbekende Saint-Saëns

De Mengelberg belevenis

De stilte doorbroken – pianist Antonio Oyarzabal eert vrouwelijke componisten uit Latijns-Amerika

Passend eerbetoon aan Nelson Freire